mirazkennel

Alla inlägg den 7 oktober 2011

Av anna - 7 oktober 2011 16:36


Egentligen törs jag nästan påstå att det är det, JUST DET- enkelt att träna hund   

En hund gör precis allt den tjänar på och det ska vi utnyttja.

Tjänar det på att skälla, hoppa, gnälla, dra i koppel osv så gör den det.


Att träna hund borde alltså inte vara så svårt MEN det krävs att man har bra verktyg och det är de som är SVÅRT!

Vi alla människor vänder oss till olika personer vid vardagsproblem ellertävlingslydnad.

Som jag bloggat mycket om förut så tycker jag att i alla hundträning ska ske med belöningsbaserade metoder.


En hund jobbar även med hårda metoder men jag tror inte det blir en hund som vill prestera eller har förstående för sin egen träning.

I belöningsbaserad träning så kan saker ta lite längre tid men oftast blir det mer befäst och framförallt...HUNDEN GÖR DET MED GLÄDJE!

Jag ska dra en bra liknelse (enligt mig själv)

För många år sedan (förhoppningsvis) så fick människor arbeta som slavar och det anser jag är precis som hur endel tränar sina hundar... som att de är slavar.

Som slav arbetade man för att inte få stryk eller piskrapp...och mycket riktigt det gjorde de som de skulle..precis som många hundar.

Ingen vidare glädje eller engagemang i detta arbetet och så fort inte "chefen" tittade eller vakade så tog man sig en vilopaus eller jobbade långsammare?


Där har jag ganska rätt..eller?


Men idag anställde jag en Svensson som får 180kr i timmen som undersköterska och han får mycket beröm under dagen.

Han visade framfötterna direkt, han va trevlig och tom städade toaletten, SJÄLVMANT.

Det enda Svensson vet om sin lön är att om han jobbar på samma sätt får han ha den kvar...

Sover han på jobbet försvinner toppen på lönen och ges till någonannan.

Det vill såklart inte Svensson så han jobbar glatt och kämpar på om sin lön.. för han vill gärna vara duktig, få beröm och sitt bra lönekuvert.


Förstår ni vad jag pratar om?

Jag tror knappast att någon av oss människor skulle jobba som slavar och tycka att det är OK..?

-------------------------------------------

Jag vill att min hund ska jobba med hög motivation och bra attityd till arbetet.


Sen måste man ha bra verktyg att hantera detta...det är det svåra.

*det är super svårt*


Jag hjälpte min vän Felicia med sin kelpie härom veckan att få henne och stanna kvar innan hindret på agilityn.

Detta är en ung hund och ligger HÖGT i aktivitet.

Det tog fem minuter med en leksak att träna förståelse från att inte ta leksaken för jag säger GO som Felicia själv valt.

Då ansträngde sig Daisy allt hon kunde och jag sprang 10 meter från henne med leksaken nere...hon låg till GO kom.

Detta har jag tänkt filma, med en grön hund för att visa er hur lätt det kan vara att träna stanna kvar med leksak och hög motivation.

Många blir sura på sina hundar för de reser sig och springer iväg.. det är trist.


Man måste lära sin hund att lära sig!
Det tar längst tid men man har roligt på vägen..
Jag vet att jag lovat att filma min träning och nu med min Iphone kan jag faktiskt filma eller be någon hjälpa mig.

Finns mycket smått man kan filma.


Såklart gör jag skillnad på uppfostran och inlärning...om min hund äter upp min hamburgare på bordet så skrattar jag INTE och säger att hunden är duktig.

Jag försöker med mitt kroppspåk och röst berätta att det va dåligt gjort.

Sen fokusera på det beteendet jag hellre vill ha.


Tänk långsiktigt... hur vill jag att min hund gör nu istället för detta den nu faktiskt gör?

Hoppar min hund på folk.. vad ska den ha för beteende istället?
Kanske kan jag fokuser på det?


Detta filmklippet säger endel... här ligger mina hundar med motivation och förväntan och de vet att de lönar sig att vara koncentrerad en stund.

Här kunde jag inte använt hårda metoder..och ser ni...DET FUNKAR!!


Mina hundar är mina bästa vänner och de förtjänar det bästa.


Jag ska numer börja filma och ha med min dator så jag kan lägga upp filmer på vad jag menar med belöningsträning och kanske på sådana klipp jag inte gillar..


Sköt om er och ta hand om era små



Skapa flashcards