mirazkennel

Alla inlägg under januari 2013

Av anna - 29 januari 2013 08:31


Läste en så otroligt bra artikel ang lek att jag va bara tvungen att kopiera och låta er läsa den!


Lekutveckling -bland det viktigaste du lär din valp! Del 1.

Den här artikelserien kommer att handla om något av det viktigaste (och roligaste) du som valpägare kan syssla med -lekutveckling. Målsättningen är att ge tips och inspiration till att du ska vilja utveckla din valp, eller vuxna hunds, leklust. Men också att du som redan har en hund som gillar att leka hoppas jag ska hitta inspiration till att utmana och vidareutveckla dina lekbelöningar. Den första delen i artikelserien kommer att fokusera på olika slags lek, lek som förstärkare, kamplek och förslag på regler kring lek. I den efterföljande artikeln kommer jag skriva om olika sätt att vidareutveckla kampleken och överföra de lärdomar hunden drar där till den övriga lydnadsträningen, samt att komma tillbaka med kastade föremål.

Varför lek?

Lekutveckling är bland det absolut viktigaste du kan lägga tid på under valpens uppväxt. En valp som gillar att leka är lätt att träna! Oavsett vad du vill satsa på för framtida karriär med din valp så har du fördelar av att hunden gillar att leka. Genom att utveckla hundens leklust får du inte bara tillgång till fantastiskt bra förstärkare till din övriga träning, du ger genom leken också valpen en chans att öva sig i självkontroll, bli signalklok, att utveckla sin kroppskontroll och kroppsmedvetenhet, viktförskjutning, samarbete och att växla mellan intensitet och lugn. Det är fina egenskaper och grunder oavsett vad din valp ska användas till senare i livet! Jag vågar dessutom påstå att hundägare som leker med sina hundar har roligare tillsammans med dem än de som inte gör det. De raser vi oftast väljer för bruks, lydnad och agility är också raser som generellt sätt har mycket lätt för att lära sig att uppskatta lek. Det är ingen slump!

Leker alla valpar? Gillar alla hundar att leka? Finns det hundar som inte alls leker? Svaret på de frågorna beror på hur vi definierar lek! När hundägare berättar för mig att deras hund inte alls gillar att leka, är det sällan samma sak som att hunden inte alls leker. Vad de oftast egentligen menar är att hunden inte tycks uppskatta att leka med ägaren, på det sätt som han/hon försöker leka med hunden. Samma hund som helt sägs sakna leklust kan vara nog så glad i att leka med andra hundar. Kan vi då verkligen säg att den inte har leklust eller har den bara inte lust att leka på det sätt som vi erbjudit den?

Olika slags lek.

Vill man klassificera lek, kan tänka sig en grov indelning enligt följande: lek med andra hundar, lek på egen hand, lek med människor. Hundar kan vara olika roade av de tre kategorierna. Till exempel finns det hundar som gärna leker med andra hundar men som sällan ses leka på egen hand. Det finns också hundar som i vuxen ålder inte är intresserade av att leka med andra hundar, men som däremot gärna leker med människor. Hos valparna finns det ett naturligt intresse av att leka med sina kullsyskon när de växer upp, däremot är det inte självklart att hunden kommer att föra över det lekintresset till att även leka med människor, utan det kan vara något som vi behöver uppmuntra och lära dem. Hur mycket av lusten att leka med andra hundar som finns kvar i vuxen ålder kan variera beroende på ras, individ, erfarenheter under uppväxten och också beroende på vilka lekkamrater som hunden träffar. Preferenser för en viss sorts lek, skillnader i storlek och temperament mm kan antingen försvåra eller inbjuda till att leklusten gentemot andra hundar upprätthålls.

Om en hund i vuxen ålder varken vill leka med andra hundar, eller på egen hand, eller med oss, då har vi ett stort arbete framför oss att få igång leklusten hos den individen. Jag tror dock att det är viktigt att vi lyckas, inte bara för att vi ska få en hund som vi lättare kan belöna och träna med, utan för att hunden ska må bra! En hund som inte alls vill leka, varken med oss, för sig själv eller med andra hundar, den hunden tror jag saknar något i sitt liv.

Jag tänker inte här skriva om lek med andra hundar eller lek på egen hand, även om bägge delarna kan vara utvecklande för hunden och även om vi kan använda dem som förstärkare i vår träning. Vad jag istället tänker gå in på lite mer är olika varianter av lek som sker tillsammans med en (eller flera) människor eftersom det är vad vi alltid kommer att ha tillgång till i vår träning. Att leka ihop med sin hund är ett fantastiskt redskap både för att skapa en relation och för att lägga grunder till den fortsatta träningen!

Lek tillsammans med människa kan grovt delas in i lekar med föremål och lekar utan föremål. Som hundtränare tenderar vi att ha lekar vi själva föredrar (kastar helst boll eller leker helst dragkamp tex) och även om vissa typer av lek är både lättare att använda sig av i träningen och har många fördelar, så tjänar vi nog alltid på att utveckla även de lektyper som vi spontant sällan vill ägna oss åt. Jag vill i alla fall ha minst en bra lek som jag kan leka utan att behöva ha något föremål inblandat -ifall jag en vacker dag står där utan något att belöna hunden med. Dessutom tror jag att det finns ett mervärde i att lära hunden att gilla många olik slags lekar då jag tror att den leklust jag får fram i en lek lättare kan öka på den allmänna leklusten hos hunden. Allt för att göra hunden lättare att träna och för att vi ska kunna ha roligare ihop när vi tränar!

Lekar med föremål: här hittar vi alla de klassiska lekarna som att kasta boll (eller liknande), till dragkamper, att gömma föremål, att ha katt-och-råtta-lekar med föremål på långt snöre som hunden får jaga efter, fånga frisbees, ”smyga” på föremål som dras sakta på backen (och kanske kasat sig på dem i en attack till slut!) samt allt som hunden kan få göra med föremålet när den väl fångat det -ha dragkamp, få slita sönder föremålet, få bära föremålet, använda ett föremål som man gömt godis i som hunden antingen kan arbeta fram på egen hand eller som jag öppnar åt den, mm.

Lek utan föremål: brottningslekar, ta fatt, låta valpen jaga mig eller att jag jagar valpen, gömma mig och låta valpen leta upp mig, att springa ihop, att valpen får hoppa och studsa på eller ihop med mig, att valpen får jaga efter mina händer medan jag rör dem snabbt på backen, att jag ”fångar” valpens tassar (eller annan kroppsdel som gör den busig), att jag blåser lätt på valpen, att jag gör busiga ljud eller rörelser som valpen svarar på, att jag ligger på golvet och valpen får hoppa och studsa på mig, att jag kryper på alla fyra och busar med valpen. Ja, bara fantasin sätter gränser för lek utan föremål! Jag vill ha minst ett par olika varianter av lek utan föremål som min valp verkligen gillar.

Lek som förstärkare

Spelar det någon roll vilken lek min hund föredrar? Kan jag inte lika gärna använda godis som belöning till hunden när han nu älskar godis?

Vad jag försöker eftersträva hos mina egna hundar är att bygga upp en hel arsenal av olika slags belöningar och lekar som mina hundar tycker är värt att anstränga sig för att få tillgång till. Olika sorters lek fungerar olika bra beroende på situationen och vad jag tränar. Tror jag att det är optimalt för övningen att jag belönar med en dragkamp, då är det det jag använder. Tror jag att det däremot blir bättre med en kastad boll eller en godisbelöning, då är det vad jag vill använda. Men det kräver att jag innan träningen utvecklat olika belöningar så bra att min hund kommer att värdesätta dem! Även om jag tror att alla hundar (och säkerligen även alla ägare) har någon lek/belöning som de uppskattar allra mest, så kan man alltid jobba på att även andra belöningsformer och andra typer av lek ska bli mer uppskattade av hunden. Det allra, allra bästa kanske jag ska snåla med så det inte blir vardagsmat utan istället en bonus när något varit riktigt svårt eller utmanande för hunden i träningen.

Den andra frågan, om det inte går lika bra att bara belöna med godis, svarar jag nej på. Hur glad hunden än är i godis, så kommer du ändå alltid ha en fördel om du dessutom lär din hund att uppskatta lek! Det går naturligtvis att utveckla själva serverandet av godiset så att det blir mer lekbetonat, men vad vi inte kommer ifrån är att det sker olika processer i hunden kropp om den sväljer en godbit eller om den drar i en kamptrasa. Jag vet inte om det finns studier gjorda på detta, men min erfarenhet är att de allra flesta hundar som har en riktigt bra leklust både kommer att orka arbeta längre och lättare upprätthålla en hög intensitet även över långa träningspass, än de hundar som bara kan belönas med godis. På samma sätt upplever jag att hundar med stor leklust har lättare att klara av störningar än de som bara arbetar för godis. Vad detta skulle kunna bero på kan man spekulera i. Har hundar med stor leklust generellt lättare att koncentrera sig eller beror det på att de hundar vars ägare insett vikten av att använda lek i sin träning också är noggrannare generellt i sin träning och att det är förklaringen till att hunden lättare behåller koncentrationen och intensiteten? Oavsett vad svaret på den frågan än skulle visa sig vara, så finns det all fördel att utveckla valpens lek! Det kommer både du och din valp att lära och utvecklas av!

Regler kring lek

Vilka regler man väljer att sätta upp kring leken tycker jag gott kan styras av vad ägaren trivs med samt vilken hund man har. Mina hundar får gärna försöka tjata till sig ett lekpass genom att komma fram med leksaker till mig i vardagen. Det ger mig oftast ett roligt och kanske behövligt uppehåll från något annat som jag sysslat med (suttit för länge vid datorn kanske!). Skulle hundarna bli för tjatiga för min smak, får jag bara vara duktigare på att ignorera dem under en period och istället själv vara den som initierar när leken startar (idealiskt sett bör jag i så fall inbjuda till lek när mina hundar ligger lugnt och inte stör mig!). Då minskar successivt deras tjat och att ligga lugnt och stilla kommer istället att öka.

Under regelrätta träningspass vill jag däremot inte att de på egen hand tar sina belöningar, utan då vill jag att de väntar på signal innan de får kasta sig över leksaken. Jag är också snabb på att avbryta all lek om de skulle träffa fel med sina tänder och nypa i mig istället för i sin leksak. Händer något sådant, skriker jag ett högt, ljust ”Aj!” och så försvinner leksaken bakom min rygg en stund. Vidare vill jag att de kommer tillbaka direkt och fortsätter att leka med mig om jag kastat iväg eller släppt taget om en leksak. De ska också släppa leksaken på signal och då inte ta den igen förrän jag gett ok till det. Det kan vid första anblicken låta stelt och krångligt att ha regler kring lek, men det går utmärkt att låta alla dessa regler bli en del av leken i sig! Är hunden snabb på att komma tillbaka, får den leka mer! Släpper den leksaken kvickt blir det ny lek. Kan den behärska sig och kasta sig på leksaken först när jag ger signal om det kommer den att få en rolig lekstund, medan den istället kommer att bli snuvad på det roliga om den försöker gå händelserna i förväg och ta leksaken innan mitt kommando.

Något som kanske inte precis är en regel utan kanske snarare är en vana som jag utvecklar hos hunden, är att den leksaken jag tar fram, det är den som vi leker med. Med det menar jag att jag inte vill att hunden ska få för vana att först vänta och se om jag inte istället kan tänka mig att ta fram en ännu roligare leksak (eller godis!) innan den beslutar sig för om den vill vara med på leken eller ej! Jag vill tidigt vänja valpen vid att den leksaken som jag presenterar är den vi kommer att leka med. På så sätt skapar jag en vana hos valpen att engagera sig i det jag erbjuder just nu snarare än att göra valpen allt mer kräsen. Det betyder samtidigt att det är mitt ansvar att göra det föremålet jag valt ut som leksak så roligt att valpen alltid kommer att sätta igång och leka när jag tar fram leksaken. Därför leker vi med nya och svårare föremål först i en störningsfri miljö (där bara min uthållighet och fantasi sätter gränserna för om jag ska kunna få valpen att leka med föremålet eller ej) innan jag chansar på att jag kommer att få valpen att leka med dem även under störningar. Så småningom blir det en vana hos hunden att allt jag presenterar som en leksak också uppfattas som en leksak! Det betyder i sin tur att jag inte behöver oroa mig för om jag skulle glömt en viss leksak hemma, utan jag kan lätt låna en leksak från en träningskompis eller ta ett föremål i miljön och snabbt få hunden att uppfatta även det som en kul leksak.

Att utveckla en bra kamplek.

När jag kommit så långt att valpen visar intresse för leksakerna och engagerar sig i att leka ihop med mig, börjar jag utveckla leken vidare. Det ger mig möjlighet att på ett roligt och enkelt sätt lägga fina grunder inte bara till ett enklare sätt att belöna min hund, utan på köpet får valpen också öva på många av de färdigheter den kommer att behöva i sin framtida karriär.

Vad jag främst tittar på är hur valpen drar i trasan när vi leker kamplekar, samt hur den kommer tillbaka med föremål när jag släpper eller kastar iväg dem.

Målet för min kamplek är att valpen ska ta ett rejält tag i leksaken och direkt lägga vikten bakåt och börja dra i föremålet. Jag vill att valpen redan från början lär sig att vara den mest aktiva av oss två. Det är valpen som ska ta i och dra i föremålet och jag är den som står för motståndet och reglerar leken genom att ibland släppa efter och ibland dra emot. Om jag får valpen att ta i med alla fyra tassarna på backen och dra rakt bakåt, kommer leken både att lära valpen viktförskjutning samt ge den en bra styrketräning. Då blir alla rörelser kontrollerade, nacke och rygg är raka och man undviker risken för plötsliga tvära kast som lätt sker om valpen bara har baktassarna i backen. Du kommer att upptäcka att valpen blir starkare ju bättre teknik den får i sitt kampande och ju lägre och tyngre den gör sig!

I början kan det vara lättast att få valpen att kampa om jag har ett längre föremål som jag bara håller i med en hand (då kan jag själv vända min ena sida mot valpen och riskerar inte att upplevas som lika dominant och hotfull som om jag har fronten emot hunden och böjer mig över den) så det blir lite distans mellan mig och valpen. Så snart valpen är glad i att dra i sin leksak försöker jag byta ut detta sätt att hålla i leksaken mot en tvåhandsfattning där jag håller i bägge ändarna och valpen håller i mitten av föremålet. Det ger mig större chans att styra så att kampen blir rakt bakåt och ger mindre spelrum för ruskande från valpens sida. Håller jag med två händer kan jag dessutom lättare undvika att valpen upptäcker leken ”snurra runt föraren med föremålet” vilket vissa hundar annars snabbt lär sig är en väg att få föraren ur balans. Snurrar hunden runt mig är det mer centrifugalkraften än hundens muskler som arbetar!

Innan jag släpper leksaken är det viktigt att jag försäkrar mig om att min valp är i bra balans och beredd på att motståndet kommer att upphöra. Jag släpper efter successivt och gör övergången så smidig som möjligt. Att du släpper leksaken får inte komma som en överraskning för då riskerar valpen att trilla baklänges! Direkt som jag släpper taget börjar jag själv att backa vilket gör det mer inbjudande för valpen att snabbt komma mot mig igen med föremålet så vi kan återuppta leken. Skulle valpen någon gång under träningen hellre behålla leksaken för sig själv, kommer jag bara gå därifrån och strunta i valpen. Fortsatt rolig lek kan bara ske om man är snabb tillbaka med leksaken till matte, är det budskap jag vill ge min valp. Fall inte i fällan att börja locka på valpen och ge den massa uppmärksamhet om den roar sig på egen hand med leksaken eller om den står en bit bort med leksaken i munnen och ser ut att hoppas på att du ska börja jaga den. Jaktlekar om föremål där du jagar hunden kan mycket väl vara jättebra belöningar men inte förrän hunden har en riktigt bra grund i att glatt och villigt komma tillbaka med föremål till dig när ni leker.

Sammanfattning

Du har allt att tjäna (och inget att förlora) på att utveckla din hunds leklust! Ju fler olika slags lekar din hund uppskattar, desto lättare för dig att senare välja den mest ändamålsenliga förstärkaren när du tränar. Lek bygger teamkänsla, samarbete och en vilja att ta i och engagera sig tillsammans med föraren, bättre grunder går inte att få inför den övriga träningen. Men fortsätt också att ha rena lekpass där du bara fokuserar på leken, vidareutvecklar den men framför allt -har roligt ihop med din hund! I nästa artikel får du fler tips på hur du kan vidareutveckla lekövningarna och hur du lägger bar grunder för att få valpen att snabbt komma tillbaka med kastade föremål. Tills dess -ha roligt med er lek!

-Anna Larsson Canis Hundskola Sörmland

Tidigare publicerad i tidningen Canis.

Av anna - 15 januari 2013 08:24


Klossträning är ett väldigt roligt och bra sätt att träna in ingångar till det som vi senare kallar "fot" eller fritt följ.

Det tränar även bakdelskontroll och man kan utveckla detta ännu mer till ett såkallat trix, vilket kmmer senare   

Jag har själv lärt in på Qase ingångar på detta vis och ser många fördelar med det.
Dels slipper jag ha handtecken eller rörelser som måste jobbas bort, jag har en hund som är mälinriktad och vet vart man ska sätta tassar och förhoppningsvis inte hoppar vid avslut utan "trampar in" rumpan som önskvärt betende.


Sen är det förbaskat kul att det är så enkelt!

Jag har hittat några filmer som jag hoppas ni ska förstå.


Klossträningen börjar ca 30sekunder in i första filmen och filmerna har jag tagit från Anna Larsson med Race och Flynn.






Och för att visa att jag själv tränat det har jag en enda liten film från när Qase är super söt och 9 veckor gammal.


Ikväll börjar agilityn igen.
Vilan har varit behövlig med som jag längtar att få springa som den tokiga hundkärringen jag är!

Ha en bra tisdag allihop.


Mer träning kommer   

Bla Runda förmål, nostarget och snurr!

Skapa flashcards