mirazkennel

Direktlänk till inlägg 7 mars 2012

Årets 2a lydnadsträning

Av anna - 7 mars 2012 15:12


Dagen började med morgonfodring i stallet och en barbacka tur med Jossan.
Underbart att kunna motionera alla 4 samtidigt.

Mira är dessutom SUPER pigg på ridturen, det märka att hon uppskattar det väldigt!

 


Frukost, kaffe och sedan lydnadsträning på klubben.

Svårt att träna lydnad när man inte vet hur man ligger till  

  • Rutan

 Skickade henne från olika avstånd (0-40m) och att hon skulle springa igenom och även ställa sig någongång.
Oavsett så får hon iaf INTE ställa sig själv vilket hon har en benägenhet till.
*Shejpade in mitten av rutan som liten, vilket är bra på sätt och vis*

  • Tränade apportering på olika sätt.

Upptag, ingångar, "håll" och fart.

Det absout svåraste med Qase är att hon lägger till massa "eye" i lydnaden, ALLA moment emot mig är likadana!

Ingångar med apporten eller inkallning, hopp över hinder, fjärr osv.
Lite stöllig blir man, jag vill belöna olika delar och det är riktigt riktigt svårt att få till med henne!

iaf tränade jag ingånger med apporten från alla vinklar (hela klockan runt)och hon skötte det super!
Kanske är där mitt problem är, tränar så mycket "dravvel" att jag aldrig kommer till skott??

Utmanade henne för att få henne ur sittande och släppa apporten, gick otroligt bra!
(kan lyfta henne och hon sätter sig igen, kastar leksaker, springer förbi henne, ropar massa komamandon osv)


  • Körde FF

Hon har faktiskt bra fokus och position, efter sååå långt uppehåll?! KUL!!

Svängarna är helt plötsligt bättre än innan?

Speciellt höger och helt om, det har varit vårat problem.
Ja vad ska jag säga, hon följde med väldigt väldigt bra för att vara på "vår" nivå.
Utmanade henne även här genom att lägga ut leksaker som hon inte fick titta på...samma sak här hon eyear leksakerna...morr!
Men jag är riktigt nöjd, hon koncentrerar sig så att hon går lite ur position dock..MEN hon kollar inte på leksakerna trotr att vi nästan trampar på dom!

  • Fjärr

Tränade uppsitt på avstånd och framför allt på att jag inte ska säga komandot i samband med ett andetag för nu kan hon fjärren utan kommando med hjälp av andetag??


Nu va vi trötta båda två men det va riktigt roligt!

Nu blir det jobb igen









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna - 25 september 2014 09:02

Som många säkert förstod så blev Ester kvar hos mig. Jag ångrar det inte en sekund de ggr hon sköter sig, det är ett jäkla drag i tjejen :) Hon har precis den mentalitet jag söker och jag är otroligt stolt att jag lyckats. Dessa Mira/Chess linjer ...

Av anna - 19 augusti 2014 08:12


Nu är det dax! Jag har hyrt Kilsbhk och jag vet att det är många som vill testa agility. Vi samlas inne i kil vid 10.45 på Coop perkeringen för de som inte hittar och vill ta följe. Ni andra åker till klubben till kl11. Hoppas på fint väder! ...

Av anna - 18 juli 2014 07:56

Det obligatoriska 8 veckors badet

Av anna - 11 juli 2014 22:57

Jag har beslutsångest! Hittar jag ett bra hem till Ester och att hon säljs med bibehållen avelsrätt så får hon flytta, annars stannar hon hemma hos mig. Allra helst vill jag ha henne själv ...

Av anna - 9 juli 2014 08:31

Tiden går allt för fort och allt bara rullar på i fullfart framåt. Nu tex är vi påväg ner till Liseberg för en dags vuxenlekar med två goda vänner. I helgen va vi en snabbweekend på kusten, Smögen och Uddevalla. Smögen på lördag för lugn å ro och ...

Ovido - Quiz & Flashcards